איך מטפלים בהרפס בשפתיים?

איך מטפלים בהרפס בשפתיים?

דבר ראשון, היינו רוצים להסתיר אותו, שאף אחד לא יראה.. איך מטפלים בהרפס בשפתיים? ולמה הופעתו של הרפס קשורה למערכת החיסון?

הרפס סימפלקס (HERPES SIMPLEX) הוא נגע קטן, של שלפוחית או כמה שלפוחיות אדומות, לרוב מודלקות  ומלאות בנוזל. הרפס סימפלקס הוא למעשה זיהום ויראלי של העור או של קרומים ריריים בגוף והוא מתחלק לשני סוגים: הסוג הראשון והשכיח ביותר נקרא Herpes simplex virus type 1 (HSV-1) :  ומופיע בעיקר על השפתיים, בתוך הפה או על הפנים. וירוס זה מועבר דרך הרוק.

הסוג השני, טיפה פחות נפוץ, מועבר במגע מיני ונקרא: Herpes simplex virus type 2 (HSV-2)   הנגע הזה מופיע באיברי המין ועלול לעבור גם לוולד אם מתפרץ בעת לידה.

 

אם הוא רדום, למה הוא מתעורר?...

הדבקה ראשונה של וירוס ההרפס מתרחשת בעקבות מגע ישיר עם רקמה חולה. לצורך העניין, כדי להידבק בסוג הראשון, המופיע בשפתיים וחלל הפה, נצרכת חשיפה ישירה דרך הרוק. הידבקות עלולה להתרחש גם בשתייה באותה כוס או בקבוק. לאחר ההדבקה הראשונה, הוירוס נשאר רדום, ללא תסמנים, ומתפרץ בעקבות כמה גורמים:

מערכת חיסונית חלשה

מתח נפשי או טראומה, לעיתים קורה בזמן של שינוי גדול בחיים כמו מעבר דירה, פיטורין, לידה ועוד.

מחזור חודשי אצל נשים

חשיפה מרובה לשמש עלולה גם היא לגרום להתפרצות הוירוס

לא נעים ואפילו מביך להסתובב עם פצע הרפס בשפתיים, ההרפס מציק ובעיקר מציקה תחושת האי נוחות והמבוכה

יצא לי הרפס! מה לעשות?

נכון, לא נעים להסתובב עם הרפס, במיוחד כשהוא גלוי ונמצא בשפתיים או על הפנים, אך כדאי להתייחס אל ההרפס כאל סימן, זו דרכו של הגוף לפנות אלינו ולומר "יש חולשה וצריך לחזק את הגוף והנפש".

אישה שסובלת מהתפרצויות חוזרות במהלך המחזור החודשי – צריכה להבין שעצם הווסת דורשת הרבה כוחות מהגוף ועליה לחזק את החיסון, אולי את רמות הברזל שלה וגם את האיזון ההורמונלי נפשי.

סימנים בולטים למערכת חיסון חלשה הם לדוגמא:

חום, מחלות ויראליות חוזרות, שלוקח זמן להתאושש ולהחלים ממחלה או פצע, הרפס חוזר, בלוטות לימפה מוגדלות, מצב נפשי לחוץ לאורך זמן. ועוד...

 

קודם כל נרגעים. ויש עוד כמה דברים שניתן לעשות.

מאחר וישנו קשר ישיר בן הופעת הרפס לבן מתח נפשי, כדאי לבחון את רמת המתח בחיינו. עומס של עבודה, התרוצצות, אולי תזונה לא טובה, חסרים תזונתיים, שינה לא מספיקה.  כל חוסר איזון לאורך זמן משפיע ומחליש את הגוף ואת הנפש.

חשובה אכילה מסודרת של ארוחות קבועות, ומזון טרי ובריא שמלא בירקות טריים ומבושלים, קטניות, גרעיני דלעת ואגוזים(לעומת אוכל קנוי, מטוגן, חטיפים)

מי שלא רגיל בפעילות גופנית – טוב להתחיל עם פעילות מתונה כמו הליכה, שיעור יוגה או תנועה שיש ביכולתם לשפר את זרימת הדם, להרגיע את הנפש ולחזק את הגוף בהמון רבדים. אפילו פעם אחת בשבוע זו התחלה טובה למי שלא פעיל כלל...ועם הזמן ניתן לעלות לפעמיים ויותר.

מחקרים מציינים כי נטילה של חומצה אמינית ליזין כתוסף תזונה יעילה מאוד כטיפול בזמן שמופיע הרפס, ויכולה לעזור במניעה אצל מי שסובל מהתפרצויות חוזרות תכיפות של הרפס. נטילת ליזין מיד עם העקצוץ הראשון תקצר את ההתקף ותקל על התסמינים.

בנוסף טוב לאכול מזונות שעשירים בליזין, כמו: ירקות כתומים- דלעת, גזר, בטטה, עדשים כתומות, כל הקטניות, כוסמת, גרעיני דלעת ובאופן כללי ירקות ופירות.

לצד זה, חשוב להימנע ממזונות המכילים חומצה אמינית ארגינין, שנמצא כי מחמירה את ההרפס ונמצאת בשוקולד, קקאו, שיבולת שועל, חיטה, ג'לטין, בוטנים, סויה.

נטילה לתקופה של ויטמין סי עוזרת לחזק את מערכת החיסון ומומלצת גם עבור מי שיודע כי מערכת החיסון שלו חלשה, גם עבור מי שנמצא בתקופה של שינוי בחיים, ובאופן טבעי שינויים ומתח מחלישים את החיסון ודורשים חיזוק. טוב ליטול ויטמין סי בעונות מעבר ולאורך החורף כדי למנוע ירידה חיסונית.

שימוש בשמן אתרי מיד עם העקצוץ הראשון עוזר מאוד לעצור או להחליש את משך הופעת ההרפס. כדאי להחזיק בבית שמנים אתריים שיהיו זמינים לעת הצורך ולטפטף ישירות על האצבע ולהניח על האזור: 2 טיפות שמן עץ התה, 2 טיפות שמן לבנדר ו 2 טיפות שמן אקליפטוס ראדיאטה או גלובולוס.

נטילת תוסף של אבץ פיקולינאט עוזרת לריפוי הרפס וריפוי באופן כללי של העור ושל פצעים. אבץ הוא מינרל הנחוץ למען בריאות חיסונית ולמען מניעת זיהומים. מחקרים מראים כי נוכחות אבץ מעכבת את התרבות נגיף ההרפס ויעילה בלקיחת טבלית אחת ביום לפני השינה. 

 

נכתב על ידי צוות האתר. 

 

 


השאר תגובה

תגיות